Tuesday, November 30, 2010

Dari Anak Ibu

Ibu.
Ibu rindu tak dekat anak ibu yang sorang ni? mesti rindukan hehe.. Tadi baru lepas telefon ibu, dapat dengar suara pun jadilah kan. Walau jauh di mata, tapi dekat di hati. 

Ibu.
Kite ingat lagi.
Masa tu, kita kecil lagi. Tadika mungkin. Hari itu kita demam.Malam-malam, kita terjaga dan terus menangis. Ibu tanya kenapa? sakit ke? Kita cakap yang kita haus. Ibu tanpa banyak bicara terus menjerang air untuk membuat air milo. Lepas minum kita terus tidur tanpa ucap terima kasih. Ibu fahamkan? Yela, anak ibu ni masih kecil, tahu merengek je tanpa mengucapkan terima kasih.

Ibu.
kite ingat lagi.
Kite tahu, perangai kite macam budak perempuan masa sekolah rendah. Ramai yang cakap kite ni lembut. Tapi, kite buat tak tahu je. Ibu pun sama kan? Buat tak tahu je? Pakcik dan makcik pun sama kan? Dia orang selalu sakat kite. Kita sebenarnya kisah dengan semua itu, tapi apa boleh buat, mulut orang kan, mana boleh tutup. Kalau mulut tempayan dah lama dah sumbat dengan kain buruk hehe Tapi tak apa asal ibu percaya dengan anak ibu yang sorang ni.

Ibu.
Kite ingat lagi.
Minat kite hampir sama. Betul tak? Kite tolong ibu tanam pokok bunga. Penuh keliling rumah dengan pokok yang ibu tanam. Kite ingat lagi yang kite pergi hantar ibu pergi beli pokok bunga. Kite pun ikut teruja. Kite nak pokok bunga matahari sebab kite tengok kat depan rumah orang. Cantik. Ibu cuba cari, tapi tak ada. Kite tak kisah pun sebab asalkan pokok yang ibu inginkan dapat dibeli. Ibu pun tak kisah kan yang minat kite macam budak perempuan. Biarlah mulut orang nak cakap kan bu.

Ibu.
Kite ingat lagi.
Sebelum keputusan spm keluar, ibu janji nak belikan telefon bimbit kalau dapat keputusan yang cemerlang. Tapi ibu tak bagi pun. Kite tak kisah pun. Sebab masa tu, moksu dah bagi satu kat kite. Kadang-kadang kite ungkit balik sebab kite nak bergurau dengan ibu. Ibu tak kisah kan? Maafkan anak ibu ni ye.

Ibu.
Kite ingat lagi.
Ibu percaya yang bila kita cakap yang kita masih tidak ada teman wanita yang rapat. Tapi orang keliling semua tak percaya. Ibu sorang je yang percaya. Terima kasih ibu, memang hati anak ibu ni masih tidak terisi lagi. Hanya ibu wanita pertama yang berada di hati anak ibu ni. Nanti bila sudah ada wanita kedua didalam anak hati anak ibu yang sorang ni, kite akan cepat-cepat bagi tahu. Nanti bolehlah ibu pinangkan untuk anak ibu ni. Boleh buktikan pada mulut orang yang cakap anak ibu yang sorang ni lembut.

Ibu.
kite ingat lagi dan kite ingat lagi. Banyak yang kite ingat lagi.Semua adalah kenangan terindah buat kite yang diciptakan oleh ibu. Ibu ingat lagi tak? Kite tak kisah pun kalau ibu tak ingat sebab ibu banyak lagi yang nak ibu fikirkan. kan ibu kan?

Ibu.
sebenarnya anak ibu ni nak beri tahu yang ibu adalah ibu terbaik dan nak cakap yang anak ibu ni sayang ibu. Tapi malu nak cakap depan-depan ataupun dalam telefon. Nanti kalau cakap, takut ibu terkejut. Yela, tak pernah anak ibu yang sorang ni lafazkan dengan kata-kata. Ibu tahu kan?

Ibu.
Doakan anak ibu ye, bukan doakan yang sorang ni je, doakan semua skali anak ibu. 

Ibu.
Jangan bagi tahu abah tau pasal ni. Nanti abah merajuk pulak hehe yela tak ada "dari anak abah". Nanti kalau ada masa, kite buat pulak " dari anak abah" hehe

salam peluk cium dari anak ibu.

p/s: tak nak tag sesiapa. Ni untuk ibu kite sorang je.


No comments:

Post a Comment

I LUV ISLAM

iluvislam

About This Blog

free counters