Monday, August 1, 2011

Travelog Ramadhan

Assalamualaikum wbt. Bulan syaaban bakal melabuhkan tirainya. Rasa hanya sebentar sahaja di bulan Rasulullah ini. Aku rasa hanya baru semalam sahaja aku melangkah dalam bulan syaaban ini.

Masa terus berlalu. Berlalu dan terus berlalu. Rugi lah bagi mereka yang alpa dan leka dan beruntunglah bagi mereka yang terus mencari keredhaan Allah tanpa lelah dan jemu. Semoga aku tergolong dalam golongan yang terus mencari keredhaan Allah. Amin.

Berlalu syaaban, maka Ramadhan menunggu. Menunggu untuk melimpahkan rahmat dan keberkatan kepada makhluk yang mencari hidayah Allah. Sebentar lagi, muncul lah Ramadhan. Aku berdoa agar kemanisan Ramadhan kali ini dapat aku rasai. Sungguh. Aku mengharapkan semua kemanisan dapat aku rasai pada Ramadhan kali ini.

Beberapa hari yang lalu, aku telah menghabiskan pembacaan. Membaca berkaitan bulan Ramadhan. Melalui pembacaan membuatkan aku merasa sungguh teruja dan tidak sabar untuk menanti ketibaan Ramadhan. Aku sungguh iri hati dengan penduduk Malaysia. Bukan kerana apa, sebab merekan terlebih dahulu merasai kemanisan itu. Aku berharap dapatlah aku berjumpa dengan Ramadhan kali ini.


Buku karya Sheikh Syahrul Nizam Junaini. Menyingkap tabir hamba dan pencipta.

Buku Travelog Ramadhan ini sungguh ringkas dan ringan untuk membuat pembacaan. Ia sungguh padat dan mudah di fahami. Sungguh aku kesal kerana tidak membeli buku lain berkaitan Ramadhan. Membaca buku ini membuat kan aku ingin membuat yang terbaik untuk Ramadhan yang bakal tiba.

Sungguh aku kesal kan. Kerana aku tidak membuat persediaan terlebih awal untun menyambut kedatangan Ramadhan. Aku tidak pernah membuat persediaan seperti membuat persediaan ketibaan Syawal. Bulan yang penuh barakah ini aku tidak membuat persediaan untuk menyambut kedatangan nya.

Di harap, Ramadhan yang bakal tiba ini menjadi ramadhan yang bermakna buat diri saya dan pembaca sekalian. Mari merebut peluang yang Allah berikan kepad kita kerana mempertemu kita sekali lagi dengan Ramadhan dengan banyak kan amalan di bulan Ramadhan. Selalu kita buat 2 perkara, maka didalam bulan ini marilah kita gandakan dengan membuat 4 perkara. Apa perkara itu? pembac tentukan sendiri apa yang mampu dibuat dengan kemampuan pembaca sendiri.

Marilah kita tingkatkan amalan kita. Jadikan Ramadhan kali ini adlah Ramadahan kita yang terakhir. Sebab kita belum tentu masih bernafas untuk bertemu Ramadhan yang akan datang.




Selamat menghadapi bulan Ramadhan yang penuh berkat ini. Insya'Allah.

Aku nak minta maaf kepada semua sekiranya aku ada membuat salah dan silap. Semoga amalan kita diterima oleh Allah, Insya'Allah.

Salam Ramadhan.

4 comments:

  1. Terima kasih kerana membaca buku Travelog Ramadan tulisan saya. :)

    ReplyDelete
  2. Ya Allah, berkat hari pertam berpuasa.. terima kasih kerana singgah.. curious sikit, macam mana tau saya ada tulis kat blog ni? memang agak terkejut..

    ReplyDelete
  3. oo..semngt mencari!! tq juga sebab singgah..

    ReplyDelete

I LUV ISLAM

iluvislam

About This Blog

free counters