Tuesday, May 3, 2011

India Life 2 : Pasar Ikan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada lelaki yang beriman dan perempuan solehah.

Kali ini aku nak sambung sikit mengenai pasar ikan di tempat aku. Dekat mana tempat aku? Korang pergo google map, and then search la davangere, karnataka, india. Ya, india ok, aku sekarang sedang sambung belajar di negara yang terkenal dengan kisah cinta Shah jahan dan Mumtaz mahal. Cari la sendiri ya dimana davangere ini hehehe.

Masa kita orang mula-mula datang sini, kita orang tak tahu pun ada pasar ikan dekat area sini. So, kita orang makan ayam aje la, dan mengharapkan pakcik mess@dewan makan hostel menyediakan ikan. Kiranya, setahun jugak lah aku jarang nampak ikan, ketam, sotang dan udang. Kerang and kupang jangan haraplah, memang bayang pun tak nampak. Kalau nak makan sangat, pergilah Banglore, Bandar terdekat and syurga shopping haha kira macam KL la banglore ni. Perjalanan mengambil masa 5-6 jam. Tak kebas bontot haha

Di pendekkan cerita, semasa Hari Raya Aidil Fitri 2009, Davangere menjadi tuan rumah untuk menyambut perayaan ini. So, ramailah warganegara Malaysia yang ada dekat India ni berkumpul di Davangere. Dalam ramai-ramai tu, ada terselit 2 orang pekerja yang menguruskan lebuhraya di sini. Dia oranglah yang bercerita pasal pasar ikan ini. Dia selalu datang davangere ini sebab nak membeli seafood. Kita orang ni peliklah, sudah hampir setahun duduk davangere, kita orang tak pulak dengar pasal pasar ikan. Biasalah bila ramai orang sendiri di tempat asing, memang akan membuat perkampungan sendiri la. Memang jarang berbual dengan orang tempatan.

So, dengan information yang ada, aku pun menggagahkan  pagi ahad aku untuk pergi mencari pasar ikan. Pasar ikan ini hanya dibuka pada hari ahad, selasa dan jumaat kalau tak silap. Tapi hari ahad yang paling best sebab semua ikan fresh. Kiranya semua stok ikan sampai pagi ahad la.


ketam pun ada
sodap buat masak lemak




ikan sungai pun ada


macam-macam ikan ada
terasa macam dekat pasar ikan malaysia



nampak tak ikan apa tu?
ikan yu pun ada.


Sekarang ni, memang hampir setiap minggu akan pergi pasar. Memang akan jadi ruti mingguan dah. Beli untuk seminggu, kalau terlajak tidur, memang minggu tu akan makan ayam aje lah nampak nya. Harga lebih kurang je macam kat Malaysia. Ada yang mahal sikit, murah sikit. Ok lah kalau nak makan, tak ada lah setahun sekalu jumpe udang sotong semua huhu.

Ok, cukup lah pasal pasar kat india ni. Nanti aku cerita lagi pasal india life aku ok.

Salam, adios.

No comments:

Post a Comment

I LUV ISLAM

iluvislam

About This Blog

free counters